Torque
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Torque
Bonjour,
Je présume que le sujet a déjà été abordé mais je n'ai rien trouvé sur le forum.
Je me pose une question sur le torque. Je vais simplifier ma question.
Si on prend deux shafts ayant les mêmes caractéristiques de poid, point de flexion et rigidité, le shaft ayant le torque le plus faible sera t-il plus dur a jouer ou alors est ce simplement une meilleure qualité de fabrication que d'avoir un torque plus faible ? Aura t-on la même sensation à l'impact ?
Merci de m'éclairer sur le sujet.
herve83
Je présume que le sujet a déjà été abordé mais je n'ai rien trouvé sur le forum.
Je me pose une question sur le torque. Je vais simplifier ma question.
Si on prend deux shafts ayant les mêmes caractéristiques de poid, point de flexion et rigidité, le shaft ayant le torque le plus faible sera t-il plus dur a jouer ou alors est ce simplement une meilleure qualité de fabrication que d'avoir un torque plus faible ? Aura t-on la même sensation à l'impact ?
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herve83
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Re: Torque
Sur les shafts graphite de bonne qualité, le torque varie avec le flex et c'est, en général, bien fait. Maintenant si , par rapport à sa vitesse de swing, on a un torque trop élevé, ça engendrera une impression de manque de contrôle et de la dispersion . A l'inverse un torque trop bas par rapport à la vitesse de swing donnera une impression désagréable de manche de pioche. Quant aux shafts aciers, ils ont presque tous des torques inférieurs à 2. Si l'on recherche la perfection on peut , à l'intérieur d'une botte de shafts destinés à monter une série, sélectionner ceux qui ont les torques les plus proches.Herve83 a écrit :Bonjour,
Je présume que le sujet a déjà été abordé mais je n'ai rien trouvé sur le forum.
Je me pose une question sur le torque. Je vais simplifier ma question.
Si on prend deux shafts ayant les mêmes caractéristiques de poid, point de flexion et rigidité, le shaft ayant le torque le plus faible sera t-il plus dur a jouer ou alors est ce simplement une meilleure qualité de fabrication que d'avoir un torque plus faible ? Aura t-on la même sensation à l'impact ?
Merci de m'éclairer sur le sujet.
herve83
Re: Torque
mais alors un regular avec un torque de 2.9 sera plus raide qu'un stiff avec un torque de 3.3 ?
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- Albatros Expert
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Re: Torque
En général il me semble que pour un même shaft existant en R,S voire X le torque est plus bas du R au S voire X
voici un exemple
http://www.aldila.com/products/rip/
voici un exemple
http://www.aldila.com/products/rip/
Driver Callaway XR16 sur fujikura speeder 565 R flex
B3 Callaway XR 16 sur fujikura speeder 565 FW R flex
H 20° ping G25
H 22° ping G30
Titelst AP2 716 sur shaft Mitsubishi Kurokage 65 g R flex du PW au 5
Titleist AP2 714 AW sur NS Pro 105 T
Callaway MD3 54° et 58°
Scotty select newport 2
balles : Srixon AD 333 Tour
B3 Callaway XR 16 sur fujikura speeder 565 FW R flex
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Re: Torque
Hello,
voici l'approche de UST sur le torque avec l'application sur les nouveaux proforce VTS.
Man
Maximizing The Influence of Torque on Distance and Control
For many years the golf industry has over simplified and in many ways discounted the importance of torque in golf shafts. Over the past two years UST Mamiya has invested a significant amount of time researching torque and related shaft characteristics. Through this process we have assembled extensive data relating to the significant influence that torque has on distance and controlling dispersion. In addition, our data also confirms the significant influence torque has on what players of all skill levels perceive as “feel”.
Torque and Distance
The relationship between torque and distance is essentially a slingshot effect created when the torqued clubhead and shaft returns to the closed position during the swing. The rapid closing of the torquing clubface and shaft at impact adds to clubhead speed creating additional distance.
Torque and Control
Conversely, the ability of torque to control dispersion is based on minimizing the clubhead and shaft torquing (opening and closing) during the swing. Clubheads and shafts that are designed to control the torquing effect maintain better alignment of the clubface to the target resulting in more control and less shot dispersion.
Torque and Feel
Feel is infinitely more complex, starting with defining what “feel” is, and then how it can be measured. Is it the flex players are feeling, the weight, torque or something else? USTM spent two years working with tour players and amateurs isolating each parameter of the shaft in order to define what players associate with feel. We started by creating shafts that were identical in all aspects except for weight, or flex or torque. What we discovered was that players who thought shafts were stiff or soft were not necessarily feeling the flex of the shaft but the torque. Consequently, by raising or lowering the torque without changing the flex, players noticed a significant difference between the shafts. Words like boardy, or soft, weak or harsh were used to describe the differences they felt.
In addition, the stiff or soft feel created by raising or lowering torque was not isolated to a player’s swing speed or physical strength. To the contrary, we discovered that many high swing speed players actually preferred high torque and many slow swing speed players preferred low torque. In support of this discovery, we observed firsthand many long drive champions using high torque shafts, and senior players choosing low torque shafts.
voici l'approche de UST sur le torque avec l'application sur les nouveaux proforce VTS.
Man
Maximizing The Influence of Torque on Distance and Control
For many years the golf industry has over simplified and in many ways discounted the importance of torque in golf shafts. Over the past two years UST Mamiya has invested a significant amount of time researching torque and related shaft characteristics. Through this process we have assembled extensive data relating to the significant influence that torque has on distance and controlling dispersion. In addition, our data also confirms the significant influence torque has on what players of all skill levels perceive as “feel”.
Torque and Distance
The relationship between torque and distance is essentially a slingshot effect created when the torqued clubhead and shaft returns to the closed position during the swing. The rapid closing of the torquing clubface and shaft at impact adds to clubhead speed creating additional distance.
Torque and Control
Conversely, the ability of torque to control dispersion is based on minimizing the clubhead and shaft torquing (opening and closing) during the swing. Clubheads and shafts that are designed to control the torquing effect maintain better alignment of the clubface to the target resulting in more control and less shot dispersion.
Torque and Feel
Feel is infinitely more complex, starting with defining what “feel” is, and then how it can be measured. Is it the flex players are feeling, the weight, torque or something else? USTM spent two years working with tour players and amateurs isolating each parameter of the shaft in order to define what players associate with feel. We started by creating shafts that were identical in all aspects except for weight, or flex or torque. What we discovered was that players who thought shafts were stiff or soft were not necessarily feeling the flex of the shaft but the torque. Consequently, by raising or lowering the torque without changing the flex, players noticed a significant difference between the shafts. Words like boardy, or soft, weak or harsh were used to describe the differences they felt.
In addition, the stiff or soft feel created by raising or lowering torque was not isolated to a player’s swing speed or physical strength. To the contrary, we discovered that many high swing speed players actually preferred high torque and many slow swing speed players preferred low torque. In support of this discovery, we observed firsthand many long drive champions using high torque shafts, and senior players choosing low torque shafts.
Titleist TSR2+ 13° Tenseï Blue AV 65 S
Callaway Apex UW 19° Tenseï Blue AV 75 S
Titleist TSR1 22° Tenseï Blue 75 R
Titleist 818 H1 24° Tenseï White 90 S
4-PW Titleist 716 CB Recoil 110 F4 ou Mizuno MP32 Rifle 5.5
SM8 52-8-F et 58-12-D Px LZ 5.5
PXG Closer 34" ou Scotty Cameron X5
AL HdF promo 2022
Callaway Apex UW 19° Tenseï Blue AV 75 S
Titleist TSR1 22° Tenseï Blue 75 R
Titleist 818 H1 24° Tenseï White 90 S
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Re: Torque
pour ce que dit ust , je n'ai pas bien saisi si lorsque c'est lorsque l'on a un torque faible ou elevé que le shaft revient plus vite et donc gagne en distance ?
Re: Torque
bruno1958 a écrit :En général il me semble que pour un même shaft existant en R,S voire X le torque est plus bas du R au S voire X
voici un exemple
http://www.aldila.com/products/rip/
oui mais qui est plus raide par exemple entre un rip alpha regular qui a un torque de 3.2 ou un attas stiff qui a un torque de 5 par exemple ?!
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Re: Torque
Ce que dit ust c'est qu'un torque plus bas peut faire gagner en distance mais AMA ce n'est pas vrai pour tous les joueurs mais seulement ceux qui ont tendance à imprimer un twist important. Dans ma petite expérience avec un torque plus bas j'ai gagné en distance et réduit la dispersion mais perdu en hauteur de balle. Donc pour chaque cas personnel c'est à voir avec un fitting car il n'y a pas que le torque à prendre en compte.
Pour le shaft attas stiff avec torque 5 il me semble que ce shaft est assez léger (53 g) donc n'est t- il pas orienté pour une clientèle particulière ?
Pour le shaft attas stiff avec torque 5 il me semble que ce shaft est assez léger (53 g) donc n'est t- il pas orienté pour une clientèle particulière ?
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